Pagina's

zondag 14 april 2013

planten en bloemen in huis

Ik hou ervan! Planten, bloemen, mooie vazen. Ze fleuren je huis op en kunnen enorm decoratief zijn. Ik hoor vaak 'ik kan geen plant levend houden' en dat snap ik heel goed, want de ene plant heeft veel meer verzorging nodig dan de ander..

Zelf hou ik van allerlei soorten planten in huis. Ik heb vetplanten, maar ook orchideeen, een azalea en sinds kort heb ik een medinilla. ( Wilde ik altijd al hebben, durfde hem nooit te kopen omdat de verzorging erg lastig zou zijn en heb hem nu gekregen!)

 
Ik verzorg mijn planten door ze elke week lekker een uurtje in een bak met water te zetten. Ik ben hiermee begonnen toen ik orchideeen kocht en dat werkt erg goed. De plant kan dan zelf zoveel water opzuigen als hij wil.
 
 
Een orchidee kan zo'n 3 maanden achter elkaar bloeien. Hij heeft veel daglicht nodig, maar mag niet in de volle zon staan. Je kan hem dus een stuk van je raam af plaatsen, of in een vensterbank die niet aan de zonkant ligt.
Ook kan je een orchidee meerdere keren in bloei krijgen. (Op de foto bloeit hij voor de tweede keer!) Als de orchidee uitgebloeid is laat je de stengels helemaal uitdrogen. Dan knip je ze af en zet je de plant op een koelere plek dan je woonkamer, maar zeker niet te koud! Je mag hem dan flink verwaarlozen. Af en toe een scheutje water, maar niet te veel. Na een paar maanden zie je dan tussen de bladen een stompje van een nieuwe stengel verschijnen en dan kan je hem weer een plekje in je woonkamer geven. Hij kan dan ochideeen- voeding gebruiken en regelmatig water. (wekelijks laten drinken, of vochtig houden met een plantenspuit)
 

 
 
 
Dan mijn vetplanten. Ook deze verzorg ik door ze een keer in de week, of een keer in de twee weken in een bak met water te zetten. De aarde is normaal zo droog dat het water er dwars doorgeen loopt en de plant het niet goed op kan nemen. Drinken in een bak water is ook hiervoor een ideale oplossing! Deze vetplanten kan je mooi houden door lange uitlopers af te knippen. Knip je de plant helemaal kort, dan zal hij allemaal nieuwe uitlopers krijgen en weer een mooie volle bos bladeren...
 
 
 
Tot slot mijn medinilla. Ik heb hem gekregen van mijn broer en schoonzus. (Ik vind hem zo gaaf! Hij krijgt hangende roze bloemen.) Zij hebben er zelf ook een gekocht en we hebben afgesproken om een wedstrijd te houden wie hem het langst in leven houdt. Het schijnt namelijk lastig te zijn deze plant goed te verzorgen. (daar gaan we snel genoeg achter komen!) Ik heb gelezen dat deze plant in bloei regelmatig water behoeft, op de aarde gegoten of de bladeren besproeien, en plantenvoeding eens in de twee weken. Als hij niet in bloei is minimaal water geven en dan schijnt het goed te komen!
 
Ook ben ik gek op bloemen. Er staat sowieso elke week een bosje tuplen, annemonen, gerbera's o.i.d. Deze week heb ik ook bloemen gekregen en mijn bloemen staan er nu zo bij:

(Alle vazen komen van de kringloopwinkel :))

 
 
 


Geen opmerkingen:

Een reactie posten