Pagina's

maandag 13 januari 2014

kleurinspiratie uit Togo deel 2: de markt

Vandaag deel ik met jullie plaatjes van de markt en de prachtige Afrikaanse stoffen. 
Een overdosis kleur!
De jeugd van nu draagt het liefst 'westerse kleding'. Kleding zoals wij het kennen: spijkerbroekje, shirtje erop, klaar..
Gelukkig  (vind ik) zie je ook nog veel mensen gekleed in de typisch Afrikaanse stoffen. Wax- print stoffen zijn dit. Grappig detail: deze stoffen worden geprint in o.a. Nederland!
Wax print stoffen zijn overal te vinden. Op de markt, in kraampjes overal langs de weg en soms in een grote stapel op het hoofd van een verkoopster die rondloopt. De stoffen zijn super kleurrijk en hebben allerlei (grafische) prints. Ik vind het geweldig om de mooie jurken te zien die veel vrouwen dragen in contrast met de rest van het straatbeeld. 

Tijdens mijn vakantie hier heb ik geprobeerd deze kleuren vast te leggen voor jullie, dus kijk mee en geniet!





Met wandelen op de markt moet je erg uitkijken, want overal rijden auto's en motoren... zelfs waar het eigenlijk niet past. De oplossing als er een auto vaststaat? Heel hard TOETEREN!!


Dit doorkijkje maakte ik terwijl mijn vriend staat te onderhandelen voor het kopen van een stof. En er moet flink onderhandeld worden, want als een yobo (blanke)wat wil kopen stijgen de prijzen natuurlijk! ;)


wauw! wat een gave kraam!! stoffen en kleuren OVERAL.
Ik heb bij deze kraam een legergroene stof met oranje sterren gekocht!


'
Dit soort zelfgemaakte parasols vindt je overal op de markt.
Door de zon en het stof/ zand vergaat het gewoon!
Deze dame verkoopt douche- sponzen. Het zijn doeken met een soort netkous motief, opengeweven. Het wordt gebruikt als een soort washand, het lijkt erg op onze douchepuff!



Mini trommels als sleutelhanger!



Ook een prachtige kleurcombinatie! antraciet (zwart?) 
met de gele jurk van deze dame...


 de fruitmarkt!


Natuurlijk heb ik zelf meegedaan met deze kleurenpracht. Het is lastig om je goed te kleden. Liefst zou ik lekker een kort broekie of jurkje aantrekken bij 35 graden, maar mijn huidskleur trekt al aandacht genoeg. Als ik er bij zou lopen zoals in Nederland word ik helemaal aangestaard! Daar bedank ik voor, dus dan maar iets langs aan de benen. Een spijkerbroek? pff veeeeeel te warm. Ik heb gekozen voor de traditionele wikkelrok :) De rok is eigenlijk gewoon een lap stof van twee meter breed, je wikkelt jezelf erin, omrollen bovenaan en hij zit! Het is even oefenen om hem zo om te slaan dat je er nog fatsoenlijk in kan lopen.. Ik heb de rokken nu in een aantal prints en ik vind het eigenlijk best leuk staan!




Geen opmerkingen:

Een reactie posten