Pagina's

zondag 15 maart 2015

~DIY~ jeans- vloerkleedje op de babykamer

Eindelijk weer een DIY! Eigenlijk heb ik heel veel ge-DIY't in de vernieuwde kamers, maar ik moet nog even kijken welke dingen allemaal een blogpost waard zijn.

In elk geval presenteer ik u hier:

Het Jeans Vloerkleedje








Ik ben een tijd aan het googelen geweest voor een leuk vloerkleedje voor de babykamer, maar ik vond het erg lastig.. Tot ik ergens online dit kleedje tegenkwam en dacht.. dat kan ik ook!
Van tevoren niet beseffend dat ik mezelf uuuuuuuren werk op de hals haalde, maar ik ben gelukkig heel blij met het resultaat.
Tijdens het maakproces heb ik geen foto's gemaakt, dus dat kan ik jullie niet laten zien.. maar geloof me. úren werk, een huis vol spijkerstofvezels en zere vingertoppen tot ik het vingerhoedje ontdekte.
(ok, 1 fotootje dan, die ik trots naar een vriendin appte. 'kijk eens hoever ik al ben?!' ;))




Stel dat ik je nog niet ontmoedigd heb.. hierbij mijn werkwijze en tips voor als je ermee aan de slag wil!

Wat heb je nodig? (mijn kleedje is 60 cm in doorsnee)
  1. spijkerbroeken.. ik heb 6 spijkerbroeken gebruikt. (Ook skinny broeken ;)) liefst in verschillende tinten blauw. 
  2. schaar
  3. naald en draad
  4. vingerhoedje
  5. geduld
  6. eventueel een naaimachine

Hoe ben ik te werk gegaan?

stap 1: pak je spijkerbroeken erbij en knip de pijpen los. Knip dan de naden eraf en knip de pijpen in zo lang mogelijke repen van ongeveer 2 cm breed.
tip: je kan dit het beste in etappes doen. Na enkele broekspijpen zijn je handen lam, want spijkerstof knippen kost best wat kracht. Zorg dus ook voor een goede stofschaar.

stap 2: naai 3 stroken op elkaar, dit is je begin. Naai dan aan elke strook nog een strook vast. Ik heb dit met de naaimachine gedaan, maar het kan natuurlijk ook met de hand. 
Tip: naai niet meer dan twee stroken aan elkaar voordat je gaat vlechten, anders ben je enorm bezig met ontwarren van je stroken tijdens het vlechten. Twee stroken aan één is nog goed te doen. 

stap 3: vlecht je 2 x drie stroken in een lange vlecht. ben je aan het eind van je stroken, dan kan je deze het best even met de hand of naaimachine vastzetten, en vervolgens naai je aan elke strook weer 2 stroken. (in totaal 6 stroken erbij dus). Deze vlecht je weer enz.

stap 4: als je een flinke vlecht hebt leg je de vlecht in een klein slakkenhuisje. stik dit midden goed vast. Ik heb dit met de hand gedaan. Elke ronde die je nu legt, stik je vast aan de ronde die je al gestikt hebt. Je vlecht is nu een steeds groter wordend slakkenhuis.
Tip: bij mij ging het kleed bol staan. Dit kwam doordat ik de nieuwe strook te strak aantrok. Hij moet losjes om de vast gestikte stroken heen gelegd worden. Je kan dit ook bereiken door de draad door de buitenste strook te halen, daarna iets terug te steken in het 'slakkenhuis'. (ik hoop dat dit te visualiseren is, en anders... gewoon proberen!) o en gebruik hierbij het vingerhoedje! Anders steek je je vingers kapot :(..

Als je kleedje groot genoeg is naar je smaak, vergeet er dan niet een anti slip-matje onder te leggen, want je kleedje is glad!









Ik hoor het heel graag als je het kleedje ook gemaakt hebt of als ik je aangezet heb tot plannen! :D

Geen opmerkingen:

Een reactie posten