Pagina's

woensdag 18 maart 2015

mijn capsule wardrobe < lente > *preview/ waarom een capsule wardrobe zo FIJN is*


Zoals jullie misschien wel gelezen hebben ben ik sinds afgelopen winter begonnen met een capsule wardrobe. Voor mij kwam het erop neer dat ik per seizoen 40 kledingstukken (incl. schoenen en jassen) in de kast heb hangen en de rest per seizoen in een kledingbak heb liggen op zolder! Ik ga jullie vandaag een preview mijn lentegarderobe laten zien en ik vertel waarom een capsule- wardrobe zo ontzettend fijn is!

Ik wil beginnen met mijn ervaring te delen van de afgelopen wintercapsule. Waarom is die capsulegarderobe nou zo handig?

  • De keuze is reuze! ehh beperkt juist. Je hebt alleen je favoriete items in je kast hangen en een paar goede basics. Geen uren twijfelen voor je kast meer dus, je hebt gewoon een aantal goede outfits erin hangen waarvan je weet dat ze je goed staan!
  • Alleen favoriete items, want als je je kleren gaat terugbrengen tot 40 stuks per seizoen, gaat er héél veel weg! Bij mij tenminste. Vooral die -o maar je weet maar nooit, misschien draag ik het nog wel eens- dingen die je toch niet aan hebt omdat de kleur je toch bleek maakt of het model je gewoon noet goed past..
  • Je ziet wat je hebt. In een overvolle kast raak je gewoon kledingstukken kwijt.. maar met je capsule garderobe ligt er alleen wat er toe doet en dit kan je ook 'mooi' displayen.. feestje om in je kast te kijken!
  • Tegen de tijd dat je je winteroutfits/-kleuren een beetje zat wordt zijn de drie maanden ongeveer net voorbij en dan komt het moment dat je je -in dit geval lente - nieuwe seizoen-bak van zolder kan halen! 
  • Het is net alsof je weer gewinkeld hebt. o ja! die trui! had ik die ook nog.. en dat topje.. en dan alles lekker op kleur of op kledingstuk hangen.. ja ik hou ervan :-D net alsof je je eigen 'nieuwe collectie' weer in de kast hebt hangen.
  • Na elk seizoen kan je even kijken of er nog dingen tussen je kleding zitten die toch niet werken of die eigenlijk 'op' zijn.. hier kan je in de sale of volgend jaar wat nieuws voor kopen! Je houdt je nieuwe aankopen beperkt en kan zo, of flink besparen en een paar primark items kopen, of je geld bewaren voor een duurder item!
  • Heel bewust je kast weer leeghalen tussen elke garderobe door, betekent dat je even je kast kan uitstofzuigen en afnemen, ook altijd fijn.. vaak ook nodig,  kleren trekken enorm veel stof aan!
  • Hoe leuk is het om met alle nieuwe items in je kast en het weer dat verandert weer allemaal nieuwe outfits te maken?! 
Dit hele capsule garderobe- verhaal betekent niet dat ik 4x 40 = 160 kledingstukken heb (gelukkig, dat zou een rib uit mijn lijf zijn!) want een heel aantal kledingstukken kunnen in meer dan 1 seizoen of soms wel alle seizoenen mee! (zoals die fijne spijkerbroek of die schoenen waar je wel elke dag op wil lopen)

Nou hebben we het gehad over de afgelopen periode, maar we gaan nu richting lente! De eerste mooie lentedagen hebben we al gehad :) In mijn kast hangen de lente- items alweer te shinen.. met nog enkele winteritems, omdat het echt een maand is waar je nog alle kanten op kan met het weer. Eind april moet alles van de winter eruit!

Hier een preview van de kleding die in mijn lente- wardrobe hangt!

de hele kast :) 

'shirts'

vesten

blouses

jasjes

Ben jij al klaar voor de lente? Wat zijn jouw lentekleuren? en heb je nog een wishlist voor het komende seizoen?


Geen opmerkingen:

Een reactie posten